Despre noi

Cum a început totul?

Școala Încrederii a început cu un vis: acela ca fiecare copil să fie bine la școală.  Din 2020, atunci când am luat naștere, am crescut încet, dar sigur și frumos: am început să lucrăm cu 54 de școli de stat, iar azi, 4 ani mai târziu, suntem în 284 de școli, din 37 de județe și municipiul București. 

284

Școli

37

Județe

De ce Școala Încrederii?

Ceea ce ne dorim să demonstrăm prin Școala Încrederii este că schimbarea e posibilă. Că greșelile trecutului și ale unui sistem învechit se pot repara și nu trebuie date mai departe.

educația în România se poate și altfel: cu bucurie, cu blândețe, cu atenție pentru nevoile fiecărui copil în parte, fie că e copilul care merge la olimpiade sau e copilul care stă în ultima bancă fără să ridice mâna, ori cel care uneori face gălăgie.

Că emoțiile sunt importante (nu-s rele sau bune) și trebuie să vorbim despre ele. La fel ca și copiii. Nu există copii răi sau buni, ci copii care au nevoie de adulți care-i sprijină și-i îndrumă să fie ei înșiși, cu adevărat. Că frica nu ar trebui să fie sinonimă cu mersul la școală. Dar dacă există, ea se vindecă cu încredere și grijă.

În Școala Încrederii ne-am adus aminte cum, cu toții am fost cândva copiii invizibili fără voce. Dar împreună, azi, putem deveni adulții care oferă o nouă șansă. Adulții care nu au avut școala pe care și-au dorit-o, dar pe care fiecare copil o merită.

Pentru că fiecare copil, din fiecare școală, contează.

„Îmi doresc ca toți copiii din România să aibă curajul și puterea să își ia viața în mâini, având resursele interioare să se reinventeze, să persevereze și să se simtă împliniți.

Prin Școala Încrederii îmi doresc ca fiecare copil din România să aibă parte de o școală bună, în care să-i fie bine. Iar o școală bună, din perspectiva mea, este o școală care se concentrează atât pe sănătatea emoțională, cât și pe progresul academic. O școală în care adulții înțeleg să prioritizeze relațiile, atât pe cele cu copiii din clasă, cât și pe cele dintre ei, în familie. O școală în care copiii se simt în siguranță, pot să greșească, știind că vor fi sprijiniți de către adulți (și aici intră toți adulții din școală - profesori, personal administrativ, părinți).

O școală bună este una care își asumă învățare continuă și contribuție constantă la creșterea și dezvoltarea emoțională și academică. O școală în care adulții nu mai dau vina pe cei din jurul lor, ci își asumă o contribuție comună la creșterea fiecărui copil, în funcție de nevoile individuale ale fiecărui copil — un loc în care fiecare copil contează.”

Ruxandra Mercea, fondatoarea Asociației Școala Încrederii, directoarea Transylvania College și mamă a 4 copii.

Fiecare copil, din fiecare școală, contează.

Dragă Ilinca,

Îmi amintesc când mi-au spus, pentru prima dată că, „esti prea mult.”

Că ești diferită, că nu ești și că nu vei putea fi niciodată ca toți ceilalți copii. La grădiniță educatoarele mi-au spus că sari întruna, că vrei afară atunci când ar trebui să stai cuminte, că vorbești fără să ridici mâna…În mintea mea se amestecau o grămadă de gânduri, de întrebări, de frici: „Ce fac greșit? Ce e în neregulă cu tine? Ești un copil problemă?”

Au devenit o obișnuință mesajele despre ce nu faci bine și foarte curand am fost chemați la școală să ne spună că ceva „nu e în regulă” cu tine. La școala pe care o conduceam chiar eu. Tatăl tău îmi spunea că ți-am dat prea multă libertate, eu credeam că el e prea strict. Te-am dus la toate evaluările posibile. Ilinca, copilul meu drag, tu nu aveai nimic. Erai un copil perfect normal. Da, erai un copil diferit, pentru un sistem care educă într-un singur sens, un sistem în care elevii ieșiți din standardele învechite ajung să fie prea mult, „cei mai răi copii din clasă”, copiii mult prea diferiți pentru un sistem lipsit de flexibilitate. Iar noi, părinții tai, nu am fost adulții de care aveai nevoie.

Pentru tine, Ilinca, pentru frații tăi și pentru toți copiii ca tine, copiii care sunt „prea mult”, am creat „Școala Încrederii”, un proiect în care elevii, profesorii și părinții din școlile de stat ale României învață despre bunătate, încredere, despre nevoile fiecărui elev în parte, despre cum „diferit” poate însemna „mai bine”.

În câțiva ani, toate școlile din România vor trece prin proiectul Scoala Încrederii, datorită ție, pentru că tu m-ai motivat și mă motivezi să fiu mai bună. Atunci când vom vindeca întregul sistem, vor înțelege cu toții că nici tu, și nici alți copii, nu sunteți „prea mult”.

Sunteți exact cât e nevoie.