Încrederea este una dintre acele calități extraordinare care se cresc pe sine însele. Cu cât ai mai multă, cu atât dai mai multă, și cu atât primești mai multă înapoi. Încrederea înseamnă responsabilitate, dar și capacitatea de a visa la ceva mai bun și mai important decât tine, înseamnă să găsești forța interioară de a lupta pentru propriul vis în cadrul unei echipe, în care e important ca oamenii să fie diferiți. Până la urmă, asta face echipele puternice. Cu cât e mai diversă echipa, cu atât e mai puternică.

Cred că așa trebuie să fie și generațiile viitoare, cele care vor veni să creeze viitorul, de aceea am ales să susținem programul „Școala Încrederii”. Ne bucurăm să vedem că un număr mare de școli participă deja la acest demers de amploare, demers ce dezvoltă, în primul rând, un raport sănătos între instituțiile de învățământ, copii, profesori și părinți, în așa fel încât toate acest părți să lucreze împreună. Tocmai acest tip de colaborare, bazat pe încredere și atingerea unui scop comun, construim și noi în cadrul Profi, fapt ce ne apropie și mai mult de „Școala Încrederii”.

CĂLIN COSTINAȘ

Director general adjunct, Profi

 

 

Cred cu tărie în puterea cuvântului „schimbare”. Știu că suntem mai degrabă obișnuiți ca aceasta să se producă în exteriorul nostru și nu în interior, iar eforturile noastre să se concentreze mai mult pe a-i schimba pe ceilalți decât pe noi înșine. Ce moment, altul decât acum, ar fi mai prielnic să devenim noi agenți ai schimbării, să generăm noi impactul la care tot aspirăm, să fim noi înșine purtătorii îndemnului la acțiune?

Cultura KPMG este construită pe un set de valori care promovează, printre altele: curajul, integritatea și forța lui „împreună”, pe care noi o vedem ca pe un element-cheie al reușitei. Într-o lume în care schimbarea este singura certitudine, educația este cea care ne va face mai buni sub toate aspectele vieții noastre ca indivizi și este o direcție înspre care are sens să ne unim forțele. Este vorba de educația tratată în complexitatea ei academică și socio-emoțională, fiind singura formă de evoluție credibilă pe care eu o pot identifica.

Educația constituie unul dintre pilonii centrali ai strategiei de ESG a KPMG, nevoia de dezvoltare și învățare continuă reprezentând totodată și unul dintre obiectivele constante ale angajaților noștri. Ceea ce am văzut noi în proiectul Școala Încrederii a fost, în primul rând, o aliniere a valorilor după care compania noastră se ghidează.

A crea un mediu de învățare în care copiii se simt în siguranță este, în mod cert, o abordare care nu ar trebui să facă doar obiectivul unui ONG, ci ar trebui să fie un scop în sine într-un sistem de educație sănătos și sustenabil. Schimbarea căreia Școala Încrederii îi deschide larg porțile implică în procesul de învățare nu doar copiii și profesorii, ci și familiile și întreaga comunitate din care aceștia fac parte. Cred în valoarea și impactul acestui model holistic care sper să se propage dincolo de ușile a cât mai multe clase, școli și comunități.

Demersul este unul extraordinar de ambițios și inovativ pentru școala românească, și reprezintă un pas spre normalitate, ceea îl face cu atât mai valoros și mai dificil, dar nicidecum imposibil.

Ce vedem noi în proiectul Școala Încrederii? Momentul 0 al schimbării, căruia nu ne dorim doar să îi fim martori, ci să și contribuim la propagarea și creșterea lui.

RAMONA JURUBIȚĂ

Country Managing Partner KPMG in Romania

 

În anul 2011, Regele Mihai și-a încheiat discursul în Parlamentul României spunând: “Nu văd România de astăzi ca pe o moștenire de la părinții noștri, ci ca pe o țară pe care am luat-o cu împrumut de la copiii noștri”.

Ca fiecare părinte, am făcut alegerile pe care le-am considerat a fi cele mai bune pentru copiii mei, dar dacă ne dorim ca ei să crească într-o societate sănătoasă, care recunoaște, care respectă și care promovează valorile, o societate capabilă să creeze oportunități, să anticipeze obstacolele și să găsească soluții, atunci ceea ce am făcut până acum nu este suficient. Am considerat întotdeauna educația ca fiind un element cheie pentru progresul oricărei societăți, cu condiția ca aceasta să fie capabilă să se adapteze schimbărilor din jur. Astăzi, aceste schimbări sunt mai dinamice ca niciodată, și nu am nici o îndoială că, pentru copiii noștri, acest proces se va accelera. Este necesar să vedem în școală un partener, și împreună, să găsim modalități prin care să le oferim copiilor instrumentele de care vor avea nevoie pentru a crede în ei înșiși și pentru a obține succesul. Copiii trebuie să se simtă în siguranță în școală, trebuie să creăm în jurul lor un mediu de susținere în care fiecare să își dezvolte armonios abilitățile sociale și emoționale, în care să fie încurajați să gândească, să-și recunoască propriile sentimente și sentimentele celor din jur, astfel încât să reacționeze în maniera potrivită.

„Este vital ca atunci când educăm mințile copiilor noștri să nu uităm să le educăm și sufletele.” – Dalai Lama

Cred cu tărie că în România sunt mulți profesori care își doresc să aducă schimbarea în școlile din care fac parte, profesori care știu că „educarea minții și a inimii” sunt compatibile și complementare. România are nevoie de lideri capabili să conducă, nu doar prin cunoștințele dobândite, dar și prin emoții și valori adevărate, acesta fiind singurul mod prin care va crește calitatea vieții, aducând bunăstare și siguranță în jurul nostru. Este nevoie de programe care să lege procesul de „învățare academică” cu cel de „învățare socială și emoțională”, programe care să introducă și să promoveze valori cum ar fi compasiunea, bunătatea, curajul, empatia, respectul și responsabilitatea.

Deși nu mă aștept că societatea românească să se schimbe „peste noapte”, am speranța că „Școala Încrederii” va ajuta școlile să facă un important pas înainte. Cu răbdare, perseverență și responsabilitate, acest program poate să ofere sprijinul și îndrumarea de care profesorii au nevoie, poate să devină o  punte de legătură între elevi și profesori, între școală și societate.

ANDA COMȘA

COO, Wayfare

Am rezonat încă de la început cu inițiativa, poate și pentru că înainte de a fi antreprenor și a conduce o companie de 800 de oameni, am fost profesor. Asta m-a ajutat, și mă ajută în continuare, să înțeleg nevoile învățământului din România, și să susțin, alături de colegii mei din Fortech, proiecte care îmbunătățesc educația tinerilor și îi ajută să-și descopere adevăratul potențial.

„Școala Încrederii” este pentru noi un proiect vizionar, care pune punctul pe „i” asupra unui aspect mai neglijat în comunitatea noastră: sănătatea emoțională și mentală. Dacă înainte școala însemna un rezervor al cunoașterii, acum școala trebuie să susțină nevoi mult mai complexe: să fie un ghid în procesul de învățare, coach în alegerea unei cariere, să clădească tineri încrezători în forțele proprii și pregătiți să înfrunte schimbările. E o presiune mare asupra profesorilor, de la care se așteaptă mult, însă fără a li se acorda un sprijin concret în susținerea generațiilor tinere.

De aceea, mă bucur că există programe precum Școala Încrederii, care le oferă profesorilor instrumentele practice pentru a crește tineri responsabili și implicați activ în procesul lor de învățare.

Schimbările nu se fac peste noapte, dar în 30 de ani, prin contribuția comună a mediului privat și a sistemului public, vom avea o școală care va pune accent pe gândirea critică, pe colaborare, și pe comunicare, abilități indispensabile în meseriile viitorului. Tehnologia va avea cu siguranță un impact în simplificarea acumulării de cunoștințe, însă învățarea este un proces social, în care profesorii vor avea responsabilitatea cea mai frumoasă, dar și cu cele mai multe provocări—de a fi mentorii generației schimbării.

CĂLIN VĂDUVA

CEO, Fortech

 

Liniile directoare pentru mine în ceea ce privește încrederea?

Încrederea în parteneri și în entuziasmul lor sunt singurele elemente care duc la dezvoltarea oricărei afaceri. Fiecare colaborare trebuie să înceapă cu încredere, contractele scrise fiind doar pentru momentele când lucrurile nu funcționează (respectiv se pierde încrederea).

Pe plan personal, când am primit încredere, m-am simțit obligat să confirm. Când nu am primit încredere, m-am simțit obligat să o câștig.

TIBERIU MAIER

CEO, Signal Iduna România

Pentru mine, încrederea este forța născută din credință și dragoste. Este sentimentul care are puterea să te facă să muți munții, în timp ce are delicatețea de a-ți ține sufletul în palmă. Este resursa în lipsa căreia, toate celelalte resurse nu își găsesc curajul de a străluci împreună.

Atunci când am primit încredere, am dobândit încredere, am avut înțelegerea că în noi se află răspunsul la orice întrebare, energia pozitivă care face diferența între reușită și fericire, și sentimentul că nimic nu se leagă. M-am descoperit pe mine, și am descoperit în mine dorința de a reuși. De a reuși pentru mine, dar și pentru alții, de a fi un exemplu.

Lipsa încrederii duce la irosirea celei mai greu de găsit resurse—timpul. Atunci când nu avem, sau nu primim încredere, pierdem nu doar timpul fizic, ci și timpul istoric în care am fi putut fi noi acel macaz prin care realitatea putea fi alta.

Pierderea încrederii poate zădărnici trecerea cu folos a timpului, poate șubrezi, din temelie, puntea dialogului, și lovește, de cele mai multe ori, la temelia dragostei și a credinței.

EMILIA BOTEZAN

Șef birou Relații Externe și Investitori, Primăria Municipiului Cluj-Napoca

În ultimii șase ani, compania noastră s-a implicat activ în proiecte care contribuie la revitalizarea școlilor profesionale, cu precădere a Colegiului Tehnic de Industrie Alimentară „Raluca Ripan’’ din Cluj. Facem asta pentru că avem nevoie de meseriași care să-și cunoască foarte bine profesia și care să aibă o atitudine corectă față de muncă, deoarece doar cu ei putem duce meșteșugul mai departe. 

Dacă până acum am acordat burse elevilor promițători de la „Raluca Ripan’’ și vom continua să o facem, a venit vremea ca acțiunile noastre să se îndrepte și către cei care îi formează pe viitorii noștri angajați: dascălii și părinții. În acest moment, sistemul de învățământ în școlile de stat, și din care noi ne alegem personalul, are un grad ridicat de rezistență la transformările moderne ale societății. Prin urmare, am decis să susținem Programul educațional Școala Încrederii, furnizat de Wellbeing Institute și Transylvania College pentru Colegiul „Raluca Ripan’’. 

Ne bucurăm că ni s-a oferit această posibilitate, că avem resursele să o facem și sperăm ca ajutorul nostru să transforme această școală într-una a încrederii și stării de bine. 

COSMIN MOLDOVAN

Președinte Consiliul de Administrație, Moldovan-Carmangeria Sânnicoară

 

 

Am înțeles, în cei 17 ani de management al crizei, că supraviețuirea și reinventarea unei companii țin în mod covârșitor de leadership. Mai exact, de încrederea liderului în sine însuși. Dar și de încrederea liderului în echipă. Cu încredere, totul merge mult mai lin. Lipsa de încredere produce bruiaje, derapaje, ezitări fără sfârșit, blocaje. Dacă în timpul școlii vom educa copiii cu încredere, mai târziu vom avea oameni care vor conduce afaceri cu încredere.

Fără încredere, nu știm cine suntem. Fără încredere, nu vedem mai departe în față. Fără încredere, nu avem energie să ținem drumul. Doar cu încredere ne putem atinge potențialul. Filosofia mea, și a grupului din care fac parte, Impetum, este de a maximiza valoarea, fie că e vorba despre valoarea unei companii sau despre valoarea fiecărui om în parte. Ducând mai departe această viziune către societate, sprijinim maximizarea valorii fiecărui om. Sprijinim educația. Școala, pe lângă familie, este primul stadiu care ar trebui să maximizeze valoarea unui om. Din păcate, în prea multe cazuri, școala este un inhibitor de încredere, nu un incubator.

Susțin școala ca maximizator de valoare, ca incubator de încredere. Susțin Școala Încrederii.

ANDREEA CIONCA

Innovation Leader, Impetum Group

 

De ce este sunt în proiectul Școala Încrederii? Pentru că orice poveste are nevoie de un povestitor. Dar mai ales, pentru că visul meu este ca tot mai mulți adulți din România să învețe încă de la școală cum să comunice cu încredere. 

Ca antrenor al metodei „Comunicare Vie”, mi-am propus să lucrez cu copiii din Școlile Încrederii pentru a-i învăța cum cuvintele trebuie să împărtășească cu adevărat ceva, în loc să mimeze forme goale, pretențioase. Doar așa, cuvintele ne vor da încredere și ne vor vindeca. Doar așa, comunicarea va fi despre comuniune și comunitate.

Dacă îi deprindem pe copii să mimeze sensul la școală, dacă îi încurajăm să vorbească pretențios, aceștia vor perpetua ca adulți birocrația, lipsa de claritate din comunicarea oficială, și în cele din urmă, neîncrederea. Ce altceva înseamnă birocrație dacă nu o continuare a îndemnului „umpleți paginile” de la teza la limba română? Sau a întrebării de după lucrare, „cât ai scris?” în loc de firescul „ce ai scris?”.

Françoise Thom spunea că limba de lemn este un caz în care limbajul a divorțat de gândire și nu a murit după separare. Prin comunicarea limpede, asumată, încercăm să creștem niște copii care să vorbească și să gândească încrezători. Niște copii care să respingă falsitatea, lipsa de conținut și manipularea. Niște copii cu discernământ față de ce li se spune. Totul începe de la încredere. 

Susțin Școala Încrederii pentru o generație de oameni capabili să vorbească limpede, asumat, curajos.

CRISTINA ANDONE

scriitor

When we receive trust, the control, and the amount of work that we have to put in, reduces, so we prefer to employ people that have a trustful character, even if they have less experience .

When we don’t receive trust, we feel like we have to control them very often, working twice as much, so there is no use of hiring them or continuing to collaborate. For us, the first criterion we have when looking for a team member is the TRUST one has for their employer.

DOMNA FILIPOS KARABINAS

Project & Sales Manager, Karplastic

Sponsori

Fii parte din Școala Încrederii!

Dacă vrei să faci parte din procesul nostru și să afli mai multe detalii despre program, trimite-ne un mesaj.