noiembrie 2025

Asociația Școala Încrederii și Work and Organizational Psychology Research Center din cadrul Universității Babeș-Bolyai au făcut publice, în cadrul unei conferințe, rezultatele celui mai amplu studiu realizat în educație de un ONG, validat în 8 articole științifice publicate în reviste internaționale. Desfășurat pe parcursul a 5 ani, studiul integrează date de la peste 46.000 de participanți: directori de școli, profesori, elevi și părinți, din școlile de stat din România, devenind cea mai amplă bază de date despre relații, climat școlar, leadership, sănătate emoțională și procese organizaționale din educația românească.

Rezultate studiului ne arată că:

Prieteniile reduc anxietatea elevilor cu până la 45%.

Calitatea prietenilor este unul dintre cei mai puternici factori de protecție pentru sănătatea emoțională a adolescenților. Elevii cu minimum doi prieteni apropiați prezintă niveluri mult mai scăzute de anxietate și depresie. Cercetarea mai arată că după 9 prieteni, costurile relaționale cresc (bullying, scăderea siguranței psihologice, suprasolicitare emoțională). Calitatea, nu cantitatea, este cheia. (Muntean, Curseu & Tucaliuc, 2024)

Când profesorii se ajută între ei, burnout-ul scade cu 30%.

Sprijinul emoțional dintre profesori (încurajări, validare, consiliere informală) reduce semnificativ stresul, epuizarea și conflictele și crește nivelul de cooperare, performanță și satisfacție profesională. Școlile în care există o cultură a ajutorului reciproc sunt școli unde profesorii rămân, se implică și performează. (Muntean, Curseu & Tucaliuc, 2022). Nivelul de epuizare profesională a scăzut semnificativ, cu aproximativ 5.5%,, chiar dacă stresul a rămas relativ constant. (eșantion: 317 școli, 6298 profesori).
Starea de bine emoțională (wellbeing) și satisfacția profesională și personală au crescut semnificativ în timp, cu aproximativ 6%. Profesorii sunt mai satisfăcuți și în general față de viața lor, înregistrând o creștere de aproximativ 3.3% între prima și ultima măsurătoare. (eșantion: 317 școli, 6298 profesori)
Profesorii raportează o creștere de 2.7% a nivelului de acceptare socială: cadrele didactice se simt tot mai bine integrate și susținute în comunitatea lor profesională. (eșantion: 317 școli, 6298 profesori)

Comportamente pozitive ale elevilor în școală

Elevii raportează nivele mai crescute de implicare în viața școlară precum și de atașament mai ridicat față de profesorii lor. (eșantion de 29 școli, 301 profesori, 1466 elevi).
Un nivel mai ridicat de acceptare socială este asociat cu mai puține situații de bullying, atât din perspectiva părinților, cât și a elevilor (eșantion de 40 școli, 1878 părinți, 1916 elevi). Nivelul bullying-ului perceput de către părinți scade semnificativ. (eșantion: 317 școli, 19200 părinți).

Sprijinul emoțional reduce schemele disfunctionale ale adolescenților

În școlile din Programul Școala Încrederii, scad: abandonul emoțional, respingerea, neîncrederea, frica de greșeală, sentimentul de pericol. Pentru prima dată într-un studiu din România, se demonstrează că relația profesorilor cu elevii poate restructura cognițiile disfuncționale ale adolescenților, îmbunătățind sănătatea lor emoțională pe termen lung.

Leadershipul distributiv scade bullying-ul și crește performanța

Leadershipul distribuit- atunci când profesorii își asumă roluri de conducere în mod natural și emergent- crește performanța, motivația și satisfacția copiilor și profesorilor, și reduce bullying-ul.Important: studiile arată că prea mult leadership formal (mulți „șefi”) scade performanța și crește tensiunile. Leadershipul sănătos = autonomie, roluri naturale, încredere și colaborare. (Tucaliuc et al., 2023 & 2025)

Complexitatea cognitivă a directorului influențează direct funcționarea școlii

Directorii cu un nivel optim de complexitate strategică (nu prea simplu, nici prea complex) obțin cele mai bune rezultate: profesori implicați, identificare organizațională ridicată și climat pozitiv. Cei care gândesc „prea complicat” sau „prea simplu” pierd conexiunea cu profesorii și scad implicarea acestora. (Tucaliuc, Curșeu, Muntean & Buzea, 2024)

Dezvoltarea unei culturi de învățare organizațională

Atât profesorii, cât și directorii observă o creștere a capacității de învățare organizațională, de exemplu, școlile învață în timp mai mult din experiențele trecute, de la alții, fac transfer de cunoștințe și bune practici, experimentează abordări noi, cu o creștere de aproximativ 10.5% în rândul directorilor și o creștere ușoară de circa 1.4% în rândul profesorilor. (eșantion: 317 școli).

Implicarea copilului + implicarea părintelui = progres academic și emoțional

În familiile în care există încredere, dialog și implicare reciprocă, elevii manifestă:
satisfacție școlară ridicată,
1. nivel mai mare de angajament;
2. motivație internă crescută;
3. performanțe academice mai bune.
Este o confirmare științifică a modelului profesor-parinte-elev. (Curșeu, Tucaliuc & Muntean, in press)

Părinții care simt încredere în școală reduc cu 40% conflictul cu profesorii

Calitatea relației dintre școală și familie transformă conflictul în colaborare. Părinții care simt încredere și transparență percep școala ca partener, nu adversar, ceea ce crește siguranța emoțională a copiilor.
Climatul academic și social perceput de părinți se îmbunătățește, ceea ce duce la o creștere semnificativă a implicării și încrederii părinților în școală. (eșantion de 100 școli, 761 profesori, 4869 părinți).

Intervențiile Programului Școala Încrederii reduc anxietatea profesorilor cu până la 28%

Conectare și verificarea emoțională, rutinele emoționale și limitele care reduc anxietatea, ruminația negativă și sentimentul de neputință la catedră.*
*(Confirmat și de studiul despre ruminație și depresie la profesori – Curșeu, Muntean & Tucaliuc, in press)

Sprijinul social reduce comportamentele disfuncționale și conflictele

Sprijinul social consiliere, mentorat, ajutor în gestionarea conflictelor reduc comportamentele contraproductive la profesori și îmbunătățește climatul școlii. (Muntean, Curșeu, Tucaliuc & Olar, 2025)
Elevii care se simt mai acceptați social tind să ajute mai mult, să se implice în activități voluntare și au un nivel mai ridicat de autonomie și încredere în propriul proces de învățare. (eșantion de 46 școli, 2019 elevi)

Copiii sunt mai fericiți în școlile în care profesorii sunt bine

Studiile confirmă că sănătatea emoțională a profesorilor prezice sănătatea emoțională a elevilor. Copiii sunt mai liniștiți, mai implicați și mai motivați atunci când adulții din jurul lor sunt echilibrați emoțional.

Încrederea elevilor în școală se corelează cu mai puține conflicte în clasa, o stare emoțională mai bună și o satisfacție crescută cu clasa din care fac parte,, profesorii și școala în general. În plus, sunt mai dispuși să se vulnerabilizeze. Calitatea învățării elevilor crește în școlile cu profesori și directori mai implicați.

Programul Școala Încrederii crește inovarea pedagogică și colaborarea profesională

Profesorii devin mai deschiși la metode noi, partajează resurse, cer ajutor și își asumă responsabilități în proiecte comune.
Profesorii și directorii inițiază mai des proiecte și soluții noi (inovație), cu o creștere de aproximativ 15% în rândul directorilor. (eșantion; 317 școli, 6298 profesori).
Creștere cu 2.2% a comportamentelor cetățenești organizaționale – profesori care ajută dincolo de responsabilitățile lor directe. (eșantion de 317 școli și 6298 profesori).

Creștere semnificativă a încrederii în mediul școlar

Profesori și directori raportează o creștere constantă a încrederii în școală și în colegi de-a lungul timpului, înregistrând o creștere de aproximativ 6% în rândul profesorilor și 8.6% în rândul directorilor.. (eșantion: 317 școli)

Directorii devin surse reale de suport emoțional și operațional

Sprijinul oferit de directori (consiliere, intervenții în conflicte, suport emoțional și logistic) crește starea de bine, implicarea și performanța cadrelor didactice. Directorul devine nodul de siguranță al școlii. Percepția asupra suportului primit din partea directorilor și a colegilor este semnificativ (cu 5.2% la suportul de la director, cu 5.4% la suportul de la colegi) mai puternică la finalul programului . (eșantion: 317 școli, 6298 profesori)
Responsabilitățile de leadership sunt preluate de un număr tot mai mare de cadre didactice, nu doar de liderul formal. Nivelul leadershipului distribuit crește semnificativ în timp.(cu 3.2%) (eșantion: 245 școli, 4623 profesori)

Gestionarea conflictelor bazată pe relație îmbunătățește clima școlii

Acolo unde conflictele sunt abordate cu empatie și orientare spre relație, profesorii și părinții percep un climat mai sigur, mai pozitiv și mai colaborativ.

Sprijinul social reduce cognițiile disfuncționale ale profesorilor și elevilor

Scăderi semnificative în tendințele de neîncredere generalizată (de aproximativ 5%) și perfecționism excesiv (hipercriticism) (de aproximativ 4%),, factori care pot afecta negativ colaborarea. (eșantion: 313 școli, 5670 profesori) E indicată o îmbunătățire importantă a climatului de colaborare și a relațiilor interpersonale în rândul profesori.
Sprijinul emoțional, încurajările și siguranța relațională scad gândirea sănătoasă (ruminație, suspiciune, neîncredere) și cresc sănătatea emoțională la nivelul întregii școli.

Calitatea vieții copiilor = calitatea relațiilor dintre adulți

Calitatea vieții copiilor este direct legată de calitatea relațiilor dintre adulți. Atunci când profesorii și părinții colaborează armonios, copiii cresc într-un mediu sigur, predictibil și plin de încredere, care le susține dezvoltarea.
Concluzia transversală a întregii cercetări este că relațiile dintre profesori, directori, părinți sunt fundația sănătății emoționale și performanței elevilor.

Vocea școlilor, experiențe reale

În cadrul conferinței de lansare a rezultatelor, Sebastian Morar, director adjunct al Școlii Gimnaziale Ocna Sibiului, a menționat transformările observate în comunitatea școlii:
● profesori mai implicați și mai disponibili pentru elevi;
● copii mai cooperanți și mai echilibrați emoțional;
● părinți care arată încredere și oferă sprijin;
● o comunitate care lucrează împreună în loc să reacționeze prin sancțiuni.

Un model pentru viitorul educației în România
Conferința a arătat clar că parteneriatul public–privat poate produce schimbări reale, iar cercetarea riguroasă poate ghida politici educaționale eficiente la nivel național.

„Această cercetare este un dar pe care îl întoarcem profesorilor, elevilor și părinților din România. Datele arată că transformarea este posibilă și este deja aici”
                                                                                                                                                                          Ruxandra Baciu, fondator Asociația Școala Încrederii

Urmăriți conferința de prezentare a rezultatelor celui mai amplu studiu despre educație: https://youtu.be/jcheQiAxlbM

***

 
Despre Asociația Școala Încrederii

Școala Încrederii este o organizație neguvernamentală dedicată formării comunităților școlare, cu misiunea de a transforma experiențele de învățare prin îmbunătățirea relației dintre elevi, profesori și părinți.

Din 2020, Programul Școala Încrederii a sprijinit 382 de grădinițe și școli de stat să își transforme cultura educațională, să își optimizeze sistemele și să construiască relații de încredere în comunitatea lor.

Aproape 200.000 de elevi și 23.000 de adulți, dintre care 14.000 de profesori, au beneficiat deja de această schimbare. În iunie 2025, peste 70 de școli din primele două generații au finalizat programul. 50 dintre ele au fost certificate ca „Școli ale Încrederii” și continuă autonom transformarea începută împreună cu noi.

Mai multe detalii pe:

www.scoalaincrederii.ro

https://www.facebook.com/scoalaincrederii/